Фугите са важен елемент в строителството. Те свързват отделните строителни елементи, като основното им предназначение е да поемат всички движения и деформации породени от свиване, разширяване, слягане на конструкцията след изграждане, различни натоварвания по време на експлоатация, температурни и сеизмични въздействия, хетерогенност на почвите в основата и т.н., и така да предотвратяват напукване и разрушаване на конструкцията. За изпълнение на тази цел фугите се запълват с различни еластични уплътняващи смеси.
На базата на дългогодишния си опит и изследователска дейност, ЕСХА предлага богата гама уплътнители на фуги, които да гарантират едновремено, както лесно и бързо, така и надеждно и дълготрайно приложение.
В настоящата публикация ще бъдат представени част от тези продукти, за прилагане в отговорни проекти за уплътняване на фуги и пукнатини в асфалтови и бетонови настилки на летища, пътища, мостове и др.
Част 1: Битумни уплътнители
EshaSealer №164
Еластомерен битумен мастик
EshaSealer №164 – EAK*
Еластомерен битумен мастик с повишена устойчивост на горива
EshaSealer №164 е еластомерен горещо полагащ се битумен уплътнител /мастик/. Осигурява постоянно еластичен фугиращ продукт с допустимо движение на фугата над 20%.
Приложение
EshaSealer №164 е предназначен за уплътняване на хоризонтални фуги и пукнатини при строителни и ремонтно-възстановителни работи на пътища, настилки, мостове, летища и др., както и за връзка между стар и нов асфалт, асфалт-бетон, асфалт-метал и т.н.
EshaSealer №164 прилепва здраво, както към порьозни, така и към гладки повърхности и остава еластичен в температурни граници от -20 ˚С до +80 ˚С. Не се свива при полагане и е практически издръжлив на стареене.
Състав
EshaSealer №164 е съставен от модифициран битум, синтетични смоли, еластомери (SBS), пластификатори и пълнители.
Начин на полагане
За по-добро прилепване на EshaSealer №164 към основата фугата трябва да бъде грундирана с ЕshaLac 50-S 1-2 часа преди запълване.
Препоръчително е EshaSealer №164 да се втечнява чрез индиректно нагряване в специална машина тип “Кохер”. Когато нагряването се извършва директно чрез открит огън (напр. с газова горелка) металната кофа трябва да се грее, както отдолу (дъното), така и отстрани (стените), при често разбъркване, за по-равномерно разтапяне на битумната смес. Температурата на полагане на EshaSealer №164 е 180 оС. Прегряване над 220 оС може да доведе до перманентна загуба на елестичните качества на продукта.
Разход
EshaSealer №164 – 336 гр. за 1 линеен метър при фуга с ширина 2 cm и дълбочина 1,4 сm.
ЕshaLac 50-S (грунд) – 0,400 кг/кв.м.
Стандарти и спецификации
Еластомерен горещ битумен мастик EshaSealer №164 съответства на изискванията на EN 14188-1 и на FEDERAL SPECIFICATION SS-S-164
*EshaSealer №164 – EAK
При повишени изисквания за устойчивост на гориво-смазочни материали, например летищни писти, зони за рулиране, площадки за престой, зареждане и ремонт, ЕСХА е разработила и препоръчва използването на горещ битумен уплътнител (мастик) с повишена устойчивост на горива EshaSealer №164 – EAK (Enhanced Anti-Kerosine).
Забележка: По своята същност битумните продукти по принцип не са устойчиви на горива и минерални масла и използването на добавки за повишаване на тази устойчивост всъщност само удължава малко времето, в което задължително трябва да се предприемат мерки за обработка и отстраняване на такива замърсявания от асфалтовата настилка.
В приложената таблица е дадена относителна класификация на устойчивост на горива на различните ЕСХА уплътнители за фуги
Еластомерни уплътнители |
Тест чрез потапяне
в гориво – § 4.4.7. FS-S-SS 200E (*) |
Контактна повърхност | ||
Класификация на устойчивост |
Асфалт – Асфалт |
Асфалт -Бетон |
Бетон – Бетон |
|
ESHASEALER 164
горещ битумен уплътнител |
0 |
• | • | • |
ESHASEALER 164 EAK
горещ битумен уплътнител с повишена устойчивост на горива |
2 |
• | • | • |
ESHAPOLYPHALT (Α+Β)
2К полиуретан-битумен уплътнител |
3 |
X |
X |
• |
ESHAPOLYSEAL (Α+Β)
2К полиуретанов уплътнител |
5 |
X |
X |
• |
ESHATHIOSEAL (A+B)
2К полисулфиден уплътнител |
5-6 |
X |
X |
• |
ESHATHIOSEAL 200 E
2К керосиноустойчив полисулфиден уплътнител |
10 |
X |
X |
• |
|
||||
Не-еластомерни уплътнители | ||||
ESHAEPOGRAN
2К катран-епоксидно лепило и пълнител на пукнатини |
10 |
• | • | • |
(*) Класификация на устойчивост
0 : Не е устойчив (загуба на маса > 5%)
5 : Умерена устойчивост (загуба на маса 2%-5%)
10 : Устойчив (загуба на маса ≤ 2%)
X : Не е подходящ за контакт с посочената повърхност
Обработка на пукнатини и фуги, както и връзка между стари и нови асфалттови настилки при ремонтно-възстановителни работи на Летище София
Препоръчително е използването на специализирана машина за индиректно нагряване на битума, автоматично поддържане на предварително зададена температура и оборудване за прецизно дозиране.
Уплътняване на фуга при връзка асфалт-бетон – пътни мостове
Уплътняване на фуга при връзка асфалт-метал – трамвайни релси